راههای کنترل خشم

چگونه به کودک عصبانی کمک می کنید؟

بیایید با برخی از روشهای سریع و ایمن برای کمک به کودکان در ابراز این احساسات شروع کنیم.

راه های سریع برای کمک به کودکان در ابراز خشم:

۱-کاغذ پاره کنند

۲- بازی باخمیر

۳-بازوهای خود را به دور خود بپیچند و فشار دهند

۴-برای کسی نامه بنویسند

۵-روی ترامپولین بپرند(درصورت موجودبودن)

۶-بازیفشارهای دیواری انجام دهند

۷-آنچه آنها را آزار می دهد بنویسند و آن را پاره کننددرمورد کودکان می توانند نقاشی را هم بکشند و

بعد پاره کنند.

۸-یک توپ نرم را فشار دهند

۹-صحبت در مورد موضوع عصبانیت 

۱۰-روی کاغذ خط بزنند و آن را مچاله کنند

۱۱-کف دستان خود را کنار هم قرار دهند ، فشار دهند و رها کنند

۱۲-کشش ها را انجام دهند

به یاد داشته باشید که عصبانی بودن اشکالی ندارد.

ما باید به فرزندان خود کمک کنیم تا درک و انتظار داشته باشند که هنگام گذراندن زندگی احساسات

مختلفی از جمله خشم را تجربه کنند.گاهی اوقات احساس عصبانیت طبیعی است. این کاری است که

شما با آن احساسات انجام می دهید مهم است.

 

راههای کنترل خشم

راه های اصلی برای کمک به کودکان در ابراز و کنترل خشم:

۱-صحبت را به حداقل برسانید.

وقتی کودک در حالت جنگ ، پرواز یا یخ زدن است ، نمی تواند اطلاعات را پردازش کند و همچنین وقتی

بدن در حالت استراحت و هضم است. این یک لحظه قابل آموزش نیست و در این مرحله آنها نمی توانند

سخنرانی کنند. هدف شما این است که آنها را از این لحظه سخت عبور دهید. بهتر است حداقل به صحبت

ادامه دهید. هنگام صحبت ، اطمینان حاصل کنید که از لحنی خنثی ، آرام و ساکت استفاده می کنید. آن را

کوتاه کنید و همان عبارت را تکرار کنید. تکرار آن مفید است زیرا آنها مانند معمول اطلاعات و کلمات راپردازش

نمی کنند. تکرار این احتمال را می دهد که آنچه شما می گویید را بشنوند.

عباراتی که می توانید در آن لحظه بگویید:

“من برای شما اینجا هستم.”

“دوستت دارم.”

“من می خواهم به شما کمک کنم.”

“وقتی آماده شدی به من اطلاع دهید.”

“من میفهمم.”

۲-آنها را به یک مکان آرام و امن برسانید.

بعضی از بچه ها وقتی احساسات بزرگی پیدا می کنند ، وسایل اطراف خود را از بین می برند – کتاب را پاره

می کنند ، اسباب بازی می اندازند و غیره اگر این مورد برای فرزند شما باشد ، ممکن است برای شما مفید

باشد که یک مکان امن را که کودکان می توانند هنگام عصبانیت به آنجا بروند ، تنظیم کنید. در آن فضا ، همه

چیز را که می تواند تخریب یا پرتاب شود ، ممکن است به شخصی آسیب برساند یا به اموال آسیب برساند

، خارج کنید. اگر بیش از یک طبقه دارید ، در هر سطح از خانه خود یک مکان امن ایجاد کنید.اگر در هنگام

برخورد کودک با احساسات بزرگ در مکان امن نیستید ، اشیا مضر را از مسیر خارج کنید و سعی کنید آنها را

به آن مکان امن برسانید.

۳-پیشگیرانه باشید.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید کار در آموزش مهارت های مقابله ای است که بچه ها

میتوانند از آن استفاده کنند قبل از اینکه کار به نسبت حماسی افزایش یابد. این ترفند در هنگام تمرین

است که آنها در یک روحیه آرام و آرام باشند ، نه در لحظه ای که عصبانی هستند.

۴-راه اندازها را شناسایی کنید.

با صحبت در مورد آنچه که آنها را عصبانی می کند شروع کنید. به آنها کمک کنید این عوامل محرک را 

شناسایی کنند ، بنابراین هر دوی شما برای دفعه بعدی اطلاع پیدا می کنند. آیا این یک موضوع خاص

مدرسه است که آنها را ناامید می کند؟ شاید گرسنه باشید یا تشنگی؟ آیا سر و صدای خاص یا مکان

آنها ناامیدکننده است؟

۵-به بچه ها کمک کنید جایی که در بدن خود احساس عصبانیت می کنند شناسایی کنند.

گاهی اوقات ،بچه ها نمی دانند که عصبانی هستند تا بعد از وقوع انفجار. به آنها کمک کنید علائمی

که بدنشان به آنها نشان می دهد احساس عصبانیت دارند را شناسایی کنند. با گذشت زمان ، آنها

شروع به تشخیص این احساس می کنند و قبل از اینکه همه چیز بیش از حد طاقت فرسا شود ، از

مهارت مقابله ای ایده آل استفاده می کنند.

۶-کاوش کنید چه احساسات دیگری می توانند احساس کنند.

وقتی بچه ها عصبانی هستند ، احساسات دیگری نیز وجود دارد که آنها نیز تجربه می کنند. اما خشم به

راحتی قابل مشاهده است و اغلب احساسات مختلفی را که در زیر سطح قرار دارند پنهان می کنند.گاهی

اوقات به عنوان “کوه یخ خشم” نامیده می شود. برای فهمیدن آن کمی زمان لازم است ، اما وقتی کودک

شما در مکانی آرام است،در مورد احساسات دیگری که ممکن است زیر خشم او پنهان شوند صحبت کنید. 

اکنون که آنها می دانند چه عواملی باعث ایجاد این احساسات بزرگ می شود و چگونه می توان آنها را

شناسایی کرد ، به آنها کمک کنید تا راه های مقابله با این احساسات را از راه های ایمن و سالم کشف

کنند. از لیست کنترل مهارت های مقابله ای عبور کرده و از بچه ها بخواهید مهارت هایی را که برای آنها

مفید است بررسی کنند ، آنهایی را که نمی توانند خط بزنند و آنهایی را که می خواهند امتحان کنند حلقه

بزنند.یکی از مهارت های مقابله ای را که کودک شما می خواهد امتحان کند شناسایی کنید. در طول هفته

چند دقیقه وقت بگذارید و از آنها بخواهید مهارت کنار آمدن را که ممکن است دفعه بعد استفاده کنند ، تمرین

کنند. به عنوان مثال ، اگر آنها می خواهند از اشکال برای تنفس عمیق استفاده کنند ، از آنها بخواهید که 

قبلاً تمرین کنند ، تا بدانند که چه حسی دارند. ایده این است که با آنها تمرین کنید ، بنابراین آنها می دانند

که انجام این کار در هنگام آرامش چه حسی دارد.

۷-از دماسنج احساس استفاده کنید.

استفاده از دماسنج احساسات می تواند به بچه ها کمک کند بین احساسات و مهارت های کنار آمدن خود

ارتباط برقرار کنند. در اینجا نحوه ایجاد دماسنج خشم وجود دارد.

چگونه دماسنج عصبانیت ایجاد کنیم:

از کودک بخواهید سه رنگ ، یکی برای هر قسمت از دماسنج را انتخاب کند و آن را رنگ کند. سپس در مورد

هر بخش صحبت کنید.از پایین دماسنج بپرسید که وقتی کمی عصبانی هستند به نظر می رسد. آیا آنها با

صدای بلند آه می کشند ، غر می زنند و …؟

سپس به قسمت میانی دماسنج بروید. اگر آنها از اندازه عصبانی هستند ، چه شکلی است؟ آیا صدای آنها

بلندتر می شود؟ آیا پا و غیره را زیر پا می زنند؟

سرانجام ، درباره آنچه به نظر می رسد هنگامی که آنها در بالای دماسنج خشم را تجربه می کنند ، صحبت

کنید. شبیه چیه؟ آیا داد زدن ، پرتاب چیزها و … است؟

هنگامی که رفتارهای موجود در دماسنج را شناسایی و شناسایی کردیم ، سپس در شناسایی مهارتهای 

مقابله ای که آنها می توانند برای آرام کردن استفاده کنند ، کار می کنیم. برخی از مثالها شامل نوشیدن

آب ، نفس کشیدن عمیق ، خرد کردن کاغذ یا استراحت است.

۸-کتابهای مربوط به خشم را با هم بخوانید.

وقتی سوفی عصبانی می شود ، واقعاً واقعاً عصبانی است توسط مولی بنگ بیچاره سوفی وقتی مجبور

است گوریل را با خواهرش تقسیم کند ، در کنترل خشم خود مشکل دارد. این یک کتاب جذاب بصری است

که نشان می دهد وقتی دوباره آرام می شود احساسات او چقدر بزرگ می شود و چگونه به نظر می رسد.

۹-کتابهای مربوط به خشم را با هم بخوانید.

وقتی سوفی عصبانی می شود ، واقعاً واقعاً عصبانی است توسط مولی بنگ بیچاره سوفی وقتی مجبور

است گوریل را با خواهرش تقسیم کند ، در کنترل خشم خود مشکل دارد. این یک کتاب جذاب بصری است

که نشان می دهد وقتی دوباره آرام می شود احساسات او چقدر بزرگ می شود و چگونه به نظر می رسد.

۱۰-خود را آرام نگه دارید.

معمولاً والدین وقتی کودکشان عصبانی است با آرامش دست و پنجه نرم می کنند. به عنوان یک مادر ، من

می دانم که این کار دشوار است ، به ویژه هنگامی که فرزند شما روزهای سختی را سپری می کند. اما

یادگیری انجام آن مهم است.قبل از اینکه بتوانید به کودک خود کمک کنیدباید خود را آرام کنید.یکی از بهترین

راه ها برای کمک به فرزندتان این است که خودتان آرام باشید.

 

 

#خانه_خلاقیت

#کارگاه_مادر_و_کودک

#کارگاه_کودک

#دکتر_محسن_برزگر_خلیلی

#کارگاه_خلاقیت

#غرب_تهران