پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب و برنامه آموزشی
پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب و برنامه آموزشی
در مهدکودک و پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب (خانه خورشید) برنامه ریزی آموزشی پیش دبستان به گونهای طراحی شده است که نیازهای شناختی، اجتماعی، حسی و حرکتی کودکان را پاسخگو باشد و به رشد و توسعه آنها کمک کند.
پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب و برنامه آموزشی
در زیر تعدادی از ویژگیهای مهم برنامه ریزی آموزشی این پیش دبستان را بررسی میکنیم:
۱- هدف گذاری:
برنامه آموزشی باید هدفهای مشخصی داشته باشد که با توجه به سن و تواناییهای کودکان، برای آنها قابل دستیابی باشد. هدفها باید مرتبط با مهارت های شناختی، اجتماعی، حسی و حرکتی باشند و بر اساس استقرار یک برنامه آموزشی مداوم تعیین شوند. در پیش دبستانی و مهد کودک خانه خورشید با در نظرگرفتن این ساختار و با محوریت بازی و خلاقیت هدف گذاری شده است.
پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب و برنامه آموزشی
۲– تنوع و چند گانگی:
برنامه آموزشی باید تنوع و چندگانگی در فعالیتها، بازیها، موضوعات و منابع آموزشی داشته باشد این تنوع به کودکان کمک میکند تا تجربههای مختلفی را کسب کنند و به تمامی بخشهای توسعه خود پرداخته و یادگیری کنند. در پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب(خانه خورشید) تنوع و چندگانگی در برنامه ها و ابزار آموزشی از اولویت ها است.
پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب و برنامه آموزشی
۳– طرح درسی مناسب:
برنامه آموزشی باید دارای طرح درسی مناسبی باشد که در آن موضوعات و فعالیتها به صورت منطقی و پیوسته مرتبط شوند. در پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب(خانه خورشید) استفاده از روشهای تعاملی، بازیهای آموزشی، داستانها و فعالیتهای عملی در راستای جذابیت و اثربخشی برنامه های آموزشی از اولیت های مجموعه است.
پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب و برنامه آموزشی
۴- انعطاف پذیری:
برنامه آموزشی باید قابل تنظیم و تطبیق با نیازها و مشخصات هر کودک باشد. هر کودک دارای نیازها، تواناییها و سطح توسعه متفاوتی است، بنابراین در پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب (خانه خورشید) برنامه آموزشی به گونه ای طراحی شده است که این تفاوتها را در نظر بگیرد و قابلیت انطباق با تغییرات و نیازهای فردی کودکان را داشته باشد.
۵- تعامل و همکاری:
برنامه آموزشی باید فرصتهایی را برای تعامل و همکاری کودکان با یکدیگر و با مربیان فراهم کند. این تعاملات میتوانند از طریق بازیهای گروهی، پروژههای مشترک و فعالیتهای تیمی اجرا شود . در پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب ( خانه خورشید) بازی های امدادی و تعاملی از اولیت های مجموعه است.
۶- توجه به حرکت و فعالیتهای بدنی:
برنامه آموزشی همیشه باید حرکت و فعالیتهای بدنی را در بر داشته باشد. کودکان در این سن به فعالیتهای حرکتی نیاز دارند تا تواناییهای حرکتی خود را تقویت کنند و به تواناییهای شناختی و اجتماعی خود کمک کنند. فعالیتهای بیرونی، بازیهای گروهی و حرکتی، ورزشها و بازیهای ساختگی میتوانند در این برنامه جای داشته باشند.در پیشدبستانی خانه خلاقیت در راستای توسعه فعالیت های بدنی مهارت های حرکتی و ورزشی بطور مستمر و روزانه در برنامه آموزشی قراردارد.
۷- ارزیابی و پیگیری:
برنامه آموزشی باید ارزیابی را به عنوان یک قسمت مهم از فرآیند آموزش و یادگیری در نظر بگیرد. ارزیابی باید بر اساس هدفهای آموزشی تعیین شود و به مربیان اطلاعات لازم درباره پیشرفت کودکان را ارائه دهد تا بتوانند نیازهای آنها را شناسایی و برنامه آموزشی را بهروزرسانی کنند. در پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب ارزیابی بطور مستمر و براساس هوش هشتگانه انجام می شود.
۸- همکاری با والدین:
برنامه آموزشی باید به همکاری و تعامل با والدین اهمیت بدهد. همکاری با والدین باعث میشود تا برنامه آموزشی در خانه نیز پشتیبانی شود و تواناییها و نیازهای کودکان به طور کامل در نظر گرفته شوند.در این راستا پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب با برگزاری جلسات پایدار در راستای تعامل محیط و خانواده قرار می گیرد.
مهدکودک و پیش دبستانی خانه خلاقیت غرب ( خانه خورشید)
۰۲۱-۴۴۱۵۶۹۵۵
۰۹۱۹-۰۳۱۶۸۷۵
دیدگاهتان را بنویسید