پرورش تفکر خلاق
پرورش تفکر خلاق
چگونه به کودک خود فکر کنیم که خلاقانه باشد آن روزهایی که پیشرفت تحصیلی به معنای همه چیز بود ، گذشته است.موافقت نمی کنید؟ علائم حتی دیگر نشان دهنده استعداد یا ضریب هوشی کودک نیستند. در حقیقت به نظر می رسد هوش در دنیای امروز در مناطق مختلف یادگیری ،بیان و شغل گسترش یافته است و اکنون بیش از هر زمان دیگری،هوش خلاق چیزی است که تقاضا می کند.ویدیا راگو،یک متخصص روانشناسی کودک،برای ما توضیح می دهد که چرا تفکر خلاق در کودک مهم است و چه کاری می توانیم برای بهبود و تشویق آن انجام دهیم .کودکان به عنوان یک گروه ، بیشترین توانایی خلاقیت را دارند و تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که به آنها مجرای خروجی دهیمکه بیان این توانایی را تسهیل کند. درک آنها اغلب بسیار خلاقانه تر از تصور یک بزرگسال است .با دیدن چند رنگ،ذهن آنها بلافاصله فکر می کند که با ترکیب این دو رنگ چه رنگی تشکیل می شود. تعجب خواهید کرد،اما آنها اغلب ایده هایی در مورد تغییر جهان دارند که آینده نگرانه تر از آن است که هر بزرگسال منطقی جرات دیدن آن را داشته باشد! همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که خلاقیت و نوآوری از اولویت های اصلی است و کانون اصلی سازمان ها در هر زمینه ای است.این بدان معناست که ایجاد این نوع تفکر در کودکان از سنین پایین بسیار مهم است. هوش خلاق و اهمیت آن باعث می شود که فردی “بیرون از چارچوب فکر کند” یا فراتر از فکر کردن درباره چیزهای واضحی است که ما اغلب با آنها ارائه می شود. متخصص Vidya همچنان در مورد تئوری هوش چندگانه توسط استاد دانشگاه هاروارد ، دکتر گاردنر صحبت می کند،که بیان می کند I.Q. اندازه گیری برای ارزیابی توانایی و پتانسیل انسان بسیار محدود است ، که بسیار گسترده است.
پرورش تفکر خلاق در کودک شما
در این نظریه هشت نوع هوش وجود دارد:
– هوش زبانی (کلمه هوشمند)
– هوش ریاضی منطقی (تعداد / استدلال-هوشمند)
– هوش مکانی (تصویر هوشمند)
– هوش بدنی-جنبشی (باهوش)
– هوش موسیقی (موسیقی هوشمند)
– هوش بین فردی (هوشمندانه)– هوش درون فردی (خود هوشمند)
– هوش طبیعت گرایانه (طبیعت هوشمند)که کم و بیش به اثبات می رسد
– “این چقدر باهوش نیست ، بلکه چطور باهوش هستی!”کودکان با گرایش طبیعی نسبت به این انواع مختلف هوش متولد می شوند. بنابراین ، اگر کودکان با این انواع مختلف هوش به دنیا می آیند ، چرا در بیان آن با مشکل روبرو می شوند؟
چه چیزی مانع از ابراز خلاقیت کودکان می شود؟
به بیان ساده،کودکان اغلب در محیطی قرار می گیرند که بیان آنچه در آن مهارت دارند را تسهیل نمی کند. محیطی که ما بزرگسالان برای آنها ایجاد می کنیم معمولاً مبتنی بر این است که آنها را قادر به بهبود آنچه در آن مهارت ندارند ، کنند . اگر کودک تمایل به موسیقی ندارد و شما او را مجبور می کنید در نواختن یک سازنده عالی باشد ، تمام آنچه که انجام می شود این است که کودک را در یک موقعیت استرس زا و ناامید کننده قرار دهد.بنابراین برای تغییر این چه کاری می توانیم انجام دهیم؟اما چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم با تغییر روش های آموزش با استفاده از آنچه کودک در آن مهارت دارد،به آنها آموزش دهیم؟خوب ، در اینجا یک مثال آورده شده است برای کودک باهوش که می تواند با هماهنگی خوب چشم و مهارت های حرکتی خوب شناخته شود،آنها دوست دارند با استفاده از مهارت های حرکتی آن را بیاموزند.بنابراین به آنها ریاضیات و علوم را با استفاده ازبازی های خلاقانه برای بچه ها که یا به آنها نیاز به جابجایی دارد یا با انجام دادن پازل های کوچک که به آنها احتیاج دارد از مهارت های حرکتی ظریف استفاده کنند ، یاد دهید که اصولاً آموزش استفاده از ابزارهای آموزش خلاقانه است.بچه های خلاق معمولاً وقتی بزرگسالان از این تکنیک ها برای آموزش استفاده می کنند انگیزه می گیرند بهترین کار را انجام دهند و آنچه را که بسیار بهتر آموخته اند حفظ کنند.
دیدگاهتان را بنویسید