انتخاب مدرسه مناسب
نکته های مهم در انتخاب مدرسه مناسب:
همه ما دوست داريم و تلاش ميكنيم كه كودكانمان در آينده افرادي موفق باشند .
يكي از عوامل مهم برای موفقیت کودکان، انتخاب مدرسه مناسب برای آنهاست.
براي آسانترشدن اين انتخاب مهم نظرات يكي از كارشناسان فعال و
باتجربه در حوزه كودك، دکتر محسن برزگر خليلي (مدرس و مشاور
خلاقيت) را در اين زمينه جویا شدیم.
از نظر اين كارشناس فعال در حوزه كودك، ما براي تصميم گيري
مناسب نيازمند اطلاعات هستيم و كسب اين اطلاعات كافي مستلزم
هزينه است و بزرگترين هزينه اي كه بايد انجام دهيم وقت گذاشتن و
بررسي دقيق است.
ایشان می گوید وظیفه آموزش و پرورش آماده کردن کودک برای
زندگی هست و سوال اساسی این است که چقدر این آموزش ها در
مدارس آنها را برای زندگی آماده می کند.
از نظر ایشان پيش از انتخاب مدرسه
، در ابتدا به چند اصل
که در موفقیت کودک تاثیر گذار هست توجه کنید:
اصل اول: مهم ترین نکته این است که کودک از فرآیند یادگیری لذت ببرد.
اصل دوم: خلاقیت و نوآوری مهم ترین عامل موفقیت کودک در آینده است.
اصل سوم: هر کودکی ضعف های و قوت های منحصر به فرد
خودش را و همچنین پتانسیل های ویژه ای دارد.
10 سوال مهم در انتخاب مدرسه از دیدگاه دکتر محسن برزگر خلیلی:
١-اهداف مدرسه و اهداف موسسين مدرسه،
یکی از عوامل مهم در انتخاب مدرسه هست.
آرمان مدرسه چیست، مدرسه برای چه به وجود آمده است؟
٢-رويكردهاي آموزشي مدرسه چیست؟
از چه سبک آموزشی استفاده می شود؟
٣– ارزش های بنیادین مدرسه چیست؟
مدرسه به خلاقیت اهمیت می دهد یا به آماده شدن برای کنکور و …
٤-نوع برخورد پرسنل چگونه است؟
آیا به کودک و والدین احترام می گذارند،
آیا رفتار آنها در آشکار و نهان مناسب است.
مدارسی که رفتار خشن و نامحترمانه دارند باعث می شوند
ترس درکودک نهادینه شود.
٥-فضا و محيط آموزشي مدرسه چگونه است؟
داشتن فضای مناسب و شاد می تواند تاثیر مستقیمی بر روند
یادگیری کودکان داشته باشد. متاسفانه مدارس ما باتوجه به
استانداردهاي تعريف شده آموزش و پرورش غالبا داراي ديوارهاي
بلند و نرده هاي برافراشته هستند با زمينهايي آسفالت شده
(آسفالت به خاطر هزینه کمتر و نگهداری آسان آن است) اين موارد
در طول زمان باعث خستگي و دلزدگي كودكانمان ميشود و اين روند
يكنواخت مانع رشد ذهني و بازدهي آنها ميشود.
پس در اين زمينه بايد مدارسي را انتخاب كنيم كه داراي فضايي
سبز و باطراوت باشند تا كودكانمان بيشتر امكان بازي و تخليه
هيجاناتشان را داشته باشند و از محيط لذت ببرند. رضايت
كودكانمان از محيط مدرسه در درجه اول است و بعد از آن رضايت
والدين قرار ميگيرد زيرا كودكانمان بيشترين تايم را در محيط
ميگذرانند.
٦- آیا فضای آموزشی استانداردهای لازم را دارد
و نکات ایمنی رعایت شده؟
فضا ایمن سازی شده باشد، کپسول های آتش نشانی، استحکام ساختمان و ………
7-برنامه هاي آموزشي مدرسه چگونه است ؟
براي پاسخ به اين سوال در ابتدا بايد دوتعريف رابدانيم:
١)مدارس كنكورمحور :
مدارسي كه تنها داراي حجم زياد و فشرده مباحث درسي و امتحاني و
فضاي رقابتي سخت هستند و تنها هدف آنها موفقيت در كنكور و آزمون است
كه در نتيجه اين روند آموزشي امكان يادگيري مهارتهاي خلاقيت و نوآوري و
اجراي كار تيمي براي كودكانمان از بين ميرود.
٢)مدارس كودك محور (شناختي،انسانگرا):
دراين مدارس علاوه بر برنامه هاي درسي برنامه هاي متنوع آموزشي وجود دارد
كه همين امر سبب تقويت قدرت انتخاب، قدرت خلاقيت كودكانمان و
بروز هيجانات و آزادي عمل بيشتر در آنها مي شود .
فقط بايد در انتخاب اين مدارس اين نكته را در نظر داشته باشيم كه
باتوجه به جدید بودن اين مدارس در كشور برخي از آنها هنوز
در مرحله آزمون و خطا هستند و تجربه كافي ندارند پس در اين نوع مدارس
تنها مدارسي كه برنامه هاي متنوع هدفمند دارند مدنظرمان باشد.
یک نکته مهم:
مدارس معمولا هر کدام طیفی قرار می گیرند بین این دو سبک مدارس
٨-معلمين و كادر مدرسه چگونه هستند؟
دراين بررسي بايد گسترده عمل كنيم و علاوه بر بررسي معلمين مقاطع مختلف،
با والديني در همه مقاطع صحبت كنيم تا بتوانيم با رويكرد تمام مدرسه آشناشويم.
علاوه برآن در بررسي معلمين مقطع تحصيلي مدنظرمان
صرفا نبايد به سن و سال آنها توجه كنيم،
بلكه مواردي همچون:
– نحوه برخورد معلمين با كودكانمان .
– ميزان توجه و بكارگيري خلاقيت در ارائه آموزش هايشان.
– ميزان بكارگيري روشهايي براي تقويت مهارتهاي زندگي
و تقويت دو نيمكره مغز
– تكاليف درخواستي معلم، كه نبايد زياد باشد. (تكاليف زياد فايده اي ندارد.)
در اصل بايد معلمي را انتخاب كنيم كه جوهره معلمي داشته باشد.
چراكه معلم خوب عنصر اصلي در مدرسه مي باشد
و بسيار در رشد كودكانمان تاثيرگذار است.
معلم جوان و مسن هر کدام یک سری محاسن و یک سری معایب دارد
. بهتر است به نکات بالا بیشتر از سن آنها توجه کرد.
٩- نحوه ارائه آموزش و مباحث درسي در مدرسه چگونه است؟
دراين بررسي بايد توجه داشته باشيم كه علاوه بر امكانات مدرسه بايد ببينيم
تا چه اندازه در سيستم آموزشي اين مدرسه از خلاقيت و نوآوري استفاده ميشود و
تا چه اندازه به ايده سازي و ايده پردازي كودكانمان توجه مي شود و
از شيوه هاي روزمره و تكراري استفاده نمي شود چرا كه همه اينها
زمينه ساز ارزش آفرینی و تقويت قدرت تفكر در كودكانمان است.
١٠-تعداد دانش آموزان در هر كلاس چقدر است؟
بايد در نظر بگيريم تعداد دانش آموزان در هر كلاس بايد
استاندارد باشد.
در غير اين صورت جمعيت زياد هركلاس باعث ميشود معلم نتواند
زمان كافي برای دانش آموزان و آموزش هايشان بگذارد.
خانه خلاقيت غرب تهران
دیدگاهتان را بنویسید