خلاقیت کودکان
تعریف واقعی خلاقیت کودکان چیست؟
“خلاقیت به پدیده ای گفته می شودکه به موجب آن فرد چیز جدیدی را خلق می کند
( محصول ، راه حل ، اثر هنری ، رمان ، شوخی و غیره) که دارای نوعی ارزش است.
آنچه به عنوان “جدید” به حساب می آید ممکن است مربوط به خالق فردی یا جامعه
یا حوزه ای باشد که تازگی در آن اتفاق می افتد. آنچه “ارزشمند” به حساب می آید
به همین ترتیب از طرق مختلفی تعریف شده است. “
خلاقیت چیست؟
برای بیان موارد بالا:خلاقیت توانایی دیدن بسیاری از موارد به روش های جدید است.خلاقیت عبارت است از شکستن مرزهای محکم و فراتر رفتن از اطلاعات و مطالب ارائه شده این زمانی است که فرد غیرمتعارف فکر می کند.وقتی کسی چیزی منحصر به فرد می سازد که قبلاً آنجا نبوده است وقتی نوبت به بچه ها می رسد ، چگونه آنها نشان می دهند خلاقیت و خلاقیت آنها برای کودکان همان بزرگسالان نیست.
خلاقیت چیست ؟
با این وجود خلاقیت کودکان ، همان روشهای بزرگسالان نیست. از سالهای اولیه کودکی ، عملکرد خلاقانه بچه ها جهت گیری فرآیندی است … ساختن و انجام دادن … به جای تمام کردن این عظیم است این بدان معنی است که با خلاقیت هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد.
بچه ها وقتی خلاق هستند:
تحقیقات بسیار جالبی (تورانس ۱۹۶۵) وجود دارد که می گوید خلاقیت در حدود ۴ سالگی به اوج خود می رسد. هنگامی که بچه ها به مدرسه ابتدایی می روند ، افت شدید خلاقیت آنها کاهش می یابد.چرا بچه ها در سنین جوانی بسیار خلاق هستند و بعد از آن یک غواصی شیب دار انجام می شود.تعدادی از سالها پیش یک ترانه سرای بسیار مشهور به نام هری چاپین آهنگی را به نام گلها قرمز نوشتند جایی که او در مورد پسر کوچکی می خواند که مجبور بود گل های قرمز و برگهای سبز ایجاد کند زیرا این همان چیزی است که معلم گفت. معلم سرانجام کاملاً خلاقیت این پسران کوچک را سرکوب می کند و به نظر نمی رسد وقتی به مدرسه ای خلاقانه دیگر می رود ، دوباره این کار را ادامه دهد.این آهنگ همیشه مرا بسیار تحت تأثیر قرار می داد زیرا من کاملاً قادر به ارتباط با آن آهنگ بودم ، از همان کودکی خودم و در کار با کودکان و هنر. این یک اتفاق بسیار معمول است زیرا مدارس برای دانشگاهیان و سازگاری و خلاقیت خود ارزش قائل هستند.با این وجود خلاقیت ، موفقیت ، تسلط ، شایستگی و رشد شناختی را پرورش می دهد. اگر بزرگترها اجازه دهند.
خلاقیت کودکان
فرزندانشان خلاقیت ایجاد کنند ، ما جامعه ای با مهارت ، اعتماد به نفس و خلاقیت بیشتری خواهیم
داشت.بزرگسالان انتظار داشته اند چیزهای خاصی از هنر داشته باشندوهنر معمولاً حول محور زیبایی
و زیبایی خارجی است. هنر برای کودکان که اغلب پایه و اساس همه چیزهای خلاقانه است ، چیزی
بسیار متفاوت است. این وسیله ای برای بیان و مجرایی برای ایجاد عزت نفس خوب و مهارتهای خوب
حل مسئله است.اگر ما خلاقیت را فقط با کارهای تمام شده قضاوت کنیم ، تنها افراد خلاق افرادی مانند
انیشتین ، بل ، موتزارت ، پیکاسو و هر شخص خلاق کاملاً شناخته شده ای هستند. افراد می توانند از
بسیاری جهات مختلف خلاق باشند. آشپزی ، خیاطی ، نجاری ، هنر ، طراحی داخلی ، نوشتن مواردی
هستند که برای شکوفایی نیاز به خلاقیت دارند. چرا فقط هنگام قضاوت در مورد خلاقیت ، روی محصول
نهایی تمرکز کنید.حتی اگر همه کودکان توانایی خلاقیت دارند ، روش هایی وجود دارد که می تواند
تشخیص دهد کودک به خصوص از همسالان خود خلاق تر است.
چگونه می توان خلاق بودن کودک را تشخیص داد
حتی اگر همه کودکان از توانایی خلاقیت برخوردار هستند ، برخی از کودکان هستند که خلاق تر به دنیا می آیند. ضریب هوشی بالا تضمین کننده خلاقیت نیست. تحقیقات نشان داده است که اگر فقط خلاقیت کودکان را بر اساس ضریب هوشی آنها قضاوت کنیم۷۰ درصد کودکان را حذف می کنیم. هوش قطعاً یک فاکتور است اما فقط یک عامل است. طبق نظر تورنس (۱۹۶۵) شاخصه هایی از خلاقیت کودکان وجود دارد:۱-کنجکاوی: به ندرت می توان یک کودک واقعاً خشمگین پیدا کرد که بسیار خلاق باشد.۲-انعطاف پذیری: کودکان خلاق معمولاً سعی می کنند بیش از یک رویکرد پیدا کنند.۳-حساسیت به مشکلات: معمولاً خلا موجود در اطلاعات داده شده را سریع می بینید وحس می کنید۴-تعریف مجدد: آنها کاربردهای جدیدی برای اشیا آشنا پیدا می کنند.۵-فردگرا هستند: می توانند به تنهایی کار کنند.۶-بصیرت: وقت زیادی را صرف ایده ها و امکانات آنها کنید.
موانع خلاقیت بچه ها
آنچه برای بیشتر خلاقیت در کودکان اتفاق می افتد کاملا ناراحت کننده است. چیز دیوانه وار این است که مواردی که باید باعث پرورش خلاقیت شوند ، اغلب برخی از موانع مهم در برابر خلاقیت کودکان است. والدین ، محیط مدرسه و فرهنگی که در آن هستند.اتفاقی که می افتداین است که والدین و اغلب معلمان بدون اینکه واقعاً درک کنند که چگونه کودکان رشد می کنند و نیازهای آنها چیست ، انتظارات زیادی از کودکان دارند. خلاقیت در سیستم مدرسه ارزش قائل نیست ، انطباق و تأکید بر دانشگاهیان است. جامعه همچنین یک معضل است زیرا در فرهنگهای ما مرزهایی وجود دارد که اجازه نمی دهد کودکان خلاقیت خود را ابراز کنند و باز هم ، امتیازات عالی و دانشگاهیان بسیار بیشتر از خلاقیت است. عملکرد خلاقانه کودکان در سالهای ابتدایی خود بیشتر بر ایجاد فرآیند و انجام کار به جای اتمام تأکید دارد. کودکان فقط برای جلب رضایت بزرگسالان وارد ساخت محصولات می شوند.
چگونه خلاقیت را در کودکان افزایش دهیم؟
اگر شما یک معلم یا والدین کودکان خردسال هستید و می خواهید بیاموزید که چگونه خلاقیت فرزند خود را افزایش دهید ، مواردی وجود دارد که باید در پرورش خلاقیت از آنها آگاه باشید.خلاقیت چیزی است که برای خالق جدید است. مهم نیست که آیا همه ما می دانیم که رنگ قرمز و زرد نارنجی ایجاد می کند ، هنگامی که به کودک اجازه داده می شود این مسئله را به تنهایی کشف کند که باعث خلاقیت او می شود.اگر فکر می کنید خلاقیت انجام هر نوع کاردستی است ، ایده های اشتباهی در مورد خلاقیت دارید. خلاقیت نه تنها در مورد هنر. هنگامی که هنر همان چیزی است که شما برای خلاقیت استفاده می کنید و می خواهید در مورد هنرها و صنایع دستی بیشتر بدانید که خلاقیت را تشویق می کند،پس می خواهید کارهای خلاقانه را پرداخت کنید.اگر شما علاقه مند به پرورش خلاقیت در محیط خانه خود هستید ، به غیر از انجام فعالیت های هنری مناسب برای رشد ، که برخی از مواردی است که باید سعی کنید آنها را وارد زندگی روزمره خود کنید.شما به عنوان والدین باید به همه کارهای کودکان و تلاش برای خلاقیت آنها احترام بگذارید.شما باید به توانایی های آنها نه تنها به خروجی آنها احترام بگذارید.به کودکان باید آزادی کاوش و تصمیم گیری در زمینه هایی علاوه بر هنر نیز داده شود نظم و انضباط در خانه شما باید سازگار و قابل پیش بینی باشد اگرچه به نظر نمی رسد که اینها تا حد زیادی با توانایی خلاقیت مرتبط هستند ، اما به کودکان کمک می کند تا به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشند تا خلاقیت خود را کشف کنند.
#خانه_خلاقیت
#غرب_تهران
#کارگاه_مادر_و_کودک
#کارگاه_کودک
#فرزندپروری
#خلاقیت
#مهدکودک_خوب_غرب_تهران
#بهترین-مهدکودک_غرب_تهران
#دکتر_محسن-برزگر_خلیلی
#مهدکودک_دو_زبانه
دیدگاهتان را بنویسید