اهمیت رشد مغز در دوران کودکی

چرا ۲-۷ سالگی برای رشد مغز بسیار مهم است

تجربیات غنی – از بازی گرفته تا هنر و روابط – اساساً رشد کودک خردسال را شکل می دهد.

هنگامی که آلبرت انیشتین کودک بود ، تعداد کمی از افراد – در صورت وجود – پیش بینی کمک

های چشمگیر وی به علم را داشتند. رشد زبان او به تأخیر افتاد و والدینش را نگران کرد تا آنجا

که با پزشک مشورت کردند. خواهرش یک بار اعتراف کرد که انیشتین آنقدر با زبان مشکل

داشت که اطرافیانش می ترسیدند او هرگز یاد نگیرد . چگونه این کودک از تأخیرهای بالقوه رشد

به انیشتین شدن تبدیل شد؟

 

خانه خلاقیت غرب تهران

اهمیت رشد مغز در دوران کودکی

نمادی از پاسخ این سوال در دو هدیه ای است که انیشتین در سن ۵ سالگی از هر یک از والد ین

خود دریافت کرده است. وقتی انیشتین از یک بیماری تمام روز را در رختخواب بود ،پدرش قطب نمای

به او داد. از نظر انیشتین ، این وسیله ای مرموز بود که موجب کنجکاوی وی در علم شد. اندکی بعد

،مادر انیشتین ، که یک پیانیست با استعداد بود ، به اینشتین ویولون داد. این دو هدیه درست در زمان

مناسب مغز انیشتین را به روشهای مشخص به چالش کشیدند . مغز کودکان در جهش هایی به نام

دوره های بحرانی ایجاد می شود. مورد اول در حدود ۲ سالگی اتفاق می افتد،مورد دوم در دوران بلوغ

اتفاق می افتد. در شروع این دوره ها ، تعداد اتصالات (سیناپس ها) بین سلول های مغزی (نورون ها)

دو برابر می شود. کودکان دو ساله نسبت به بزرگسالان سیناپس دو برابر دارند. از آنجا که این ارتباطات

بین سلولهای مغزی جایی است که یادگیری اتفاق می افتد  ، دو برابر بیشتر سیناپس ها مغز را قادر

می سازد تا سریعتر از هر زمان دیگری از زندگی یاد بگیرد.بنابراین، تجربیات کودکان در این مرحله تأثیرات

ماندگاری بر رشد آنها دارد.

اهمیت رشد مغز در دوران کودکی

این اولین دوره حساس رشد مغز از حدود ۲ سالگی آغاز می شود و در حدود ۷ سالگی به پایان می رسد.

این فرصت مهمی را برای پایه گذاری آموزش جامع برای کودکان فراهم می کند. چهار راه برای به حداکثر

رساندن این دوره حساس شامل تشویق عشق به یادگیری ، تمرکز بر روی وسعت به جای عمق ، توجه

به هوش هیجانی و عدم برخورداری از آموزش کودکان خردسال صرفاً به عنوان پیش درآمد یادگیری “واقعی”

است.

۱-عشق به یادگیری را تشویق کنید.

کودکان خردسال به جای تمرکز بر عملکرد ، باید از روند یادگیری لذت ببرند. مربیان و والدین می توانند بر

لذت فعالیت های جدید و یادگیری چیزهای جدید تأکید کنند. ما باید به کودکان کمک کنیم تا بفهمند که

اشتباهات یک قسمت استقبال کننده و عادی از یادگیری است.این دوره همچنین زمان ایجاد ذهنیت رشد

است – این اعتقاد که استعدادها و توانایی ها به جای ثابت شدن ذاتی از طریق تلاش رشد می کنند.

مربیان باید از برچسب زدن به کودکان یا اظهارات جهانی درباره توانایی آنها خودداری کنند. حتی تعارفاتی

از قبیل “شما خیلی باهوش هستید” ضد مثمر است. در عوض ، بر پافشاری تأکید کرده و فضاهای ایمنی

را برای یادگیری ایجاد کنید. اگر به جای اینکه نتیجه بگیریم ، اشتیاق نشان دهیم ، کودکان یاد می گیرندکه

یادگیری را دوست داشته باشند.

 

 

#خانه_خلاقیت

#دکتر_محسن_برزگر خلیلی

#غرب_تهران

#فرزندپروری

#کارگاه_مادر_و_کودک

#کارگاه_کودک

#فرزندپروری

#پیش_دبستانی